Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Robuniu

Szkoła  Podstawowa  im.  Marii  Konopnickiej  w  Robuniu

DZIEŃ NAUCZYCIELA

Ciekawostka

Dzień Nauczyciela obchodzony jest w większości krajów na świecie w różnych dniach (np. w Argentynie 11 września, w Brazylii 15 października, w Chinach 10 września) związanych, podobnie jak w Polsce, z lokalnymi wydarzeniami.

Z okazji Dnia Nauczyciela

życzymy takich myśli i marzeń,

które dają się urzeczywistnić,

pięknych i szlachetnych pomysłów,

które podszeptuje serce,

cierpliwości i wytrwałości,

aby służba dzieciom

tym starszym i tym młodszym

zrodziła wiele szlachetnych owoców.

Samorząd Uczniowski

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej życzę nauczycielom oraz pracownikom szkoły, aby w codziennej pracy odnajdowali sens podejmowanych wysiłków i satysfakcję z osiąganych celów.

Uczniom życzę sukcesów w różnych dziedzinach ich aktywności, ambitnych planów oraz spełnienia marzeń.

Dyrektor szkoły

Paweł Pawlak

Choć dzieli wielka nas różnica,

Twych doświadczeń–naszych młodych lat,

Jednak zatarła się granica,

Którą pokoleniom stawia świat.

Widzimy nieraz, że znużenie

Na czole Twoim kładzie cienie,

A jednak zawsze masz siły,

Byśmy się dobrze uczyli,

By nie był stracony czas!

WAKACJE W NORWEGII

Tegoroczne wakacje zorganizował mój brat Adrian . Jego pomysłem była Norwegia. Plan zapowiadał się świetnie. W niedługim czasie spakowaliśmy walizki i ruszyliśmy w drogę. Wyjechaliśmy z Robunia  do Świnoujścia i o godz. 22:30 mieliśmy prom. Po ok. 8 godzinach dopłynęliśmy do Ystad . Ystad to port w Szwecji. Na początku pojechaliśmy do miejscowości Sundos, w której mieszka mój wujek, u którego nocowaliśmy. Następnego dnia pojechaliśmy w dalszą drogę. Jechaliśmy prawie cały dzień, przenocowaliśmy na polu namiotowym. Nazajutrz pojechaliśmy na Trollstigen, tłumacząc na polski - na Drogę Trolli. Droga ta położona jest na południe od Andalsnes w gminie Rauma. Jest ona częścią drogi krajowej nr 63 z Andalsnes do Valldal i dalej do popularnej wśród turystów miejscowości Geiranger. Trasa została otwarta 31 lipca 1936 roku przez króla Haakona VII po 8 latach budowy. Średnie nachylenie drogi wynosi 9%. Składa się z 11 serpentyn, w większości zakręcających pod kątem 180 stopni, dlatego nie mogą się po niej poruszać samochody dłuższe niż 12,4m. Stanowi  jedną z największych atrakcji turystycznych w Norwegii. Otwarta zazwyczaj jest od połowy maja do października. Przy Trollstigen znajduje się jedyny w Norwegii (prawdopodobnie jedyny na świecie) znak drogowy „Uwaga Trolle”. W połowie drogi jest kamienny most przerzucony nad wodospadem Stigfossen. Z parkingu na szczycie można dojść piechotą na taras widokowy, z którego widać drogę i wodospad. Najwyższy punkt Trollsigen znajduje się 852m n.p.m. Po przejechaniu tej trasy pojechaliśmy jeszcze kilka kilometrów samochodem i potem płynęliśmy promem między fiordami. Dopłynęliśmy do portu i pojechaliśmy dalej. Resztę dnia spędziliśmy w drodze do Bergen. Spaliśmy na parkingu, na którym rano wzięliśmy prysznic i stamtąd ruszyliśmy w dalszą drogę do Bergen. Trochę je pozwiedzaliśmy, w skrócie powiem wam, że Bergen to norweskie miasto i gmina leżąca w regionie Hordland, na styku Morza Północnego i Norweskiego. Bergen jest drugim co do wielkości miastem w kraju, liczy 265 300 mieszkańców (2012). Nazywane jest bramą fiordów i znajduje się na liście dziedzictwa UNESCO. Żeby zobaczyć to wszystko, wjechaliśmy na górę, z której był wspaniały widok.

Po zwiedzaniu pojechaliśmy do Stavanger. Spaliśmy na polu namiotowym. Następnego dnia udaliśmy się na spacer po mieście. Stavanger jest to norweskie miasto portowe (założone w 1125 roku) i gmina leżąca w okręgu Rogaland, położone na południowo-zachodnim wybrzeżu Norwegii. Po zwiedzaniu udaliśmy się do namiotu i pojechaliśmy dalej na prom. Płynęliśmy tylko chwilkę, a później znowu jechaliśmy samochodem. W sumie droga zajęła nam ok. 1 godz. Po dojechaniu na miejsce wyruszyliśmy w drogę na szczyt Preikestolen. Prikestolen w lokalnej tradycji – Hyvlatonna (dosł. ambona) – klif o wysokości 604m, położony nad Lysefjorden. Płaska powierzchnia wierzchołka o wymiarach 25 na 25 metrów, jest jedną z największych atrakcji turystycznych w tym kraju. Powstała najprawdopodobniej ok. 10 tysięcy lat temu w wyniku pęknięcia skał pod wpływem mrozu. Bezpośrednio na szczyt wiedzie pagórkowata droga o różnicy poziomu 350 metrów i długości 3,8 km. Piesza wycieczka zajmuje ok. 3-4 godziny w obie strony. Ze szczytu były przepiękne widoki.

Potem zeszliśmy na dół i pojechaliśmy z powrotem do wujka. Zajęło nam to resztę dnia i jeszcze trochę nocy, dojechaliśmy po północy. Następnego dnia pojechaliśmy do Oslo. Oslo jest to stolica i największe miasto w Norwegii. W samym Oslo mieszka ponad 11% mieszkańców Norwegii. Ogólnie Oslo nie zwiedzaliśmy, ale byliśmy na Holmenkollen. Holmenkollen jest to położone na wzgórzu przedmieście, stanowiące ważną część norweskiej i międzynarodowej historii narciarstwa. Znajdująca się tu ponad 100-letnia skocznia.

Holmenkollbakken była narodowym pomnikiem i jedną z największych atrakcji turystycznych. Ponad milion osób każdego roku przebywało krótką drogę z centrum Oslo, aby ją zobaczyć. Została zburzona pod koniec 2008 roku. Jednak na jej miejscu została zbudowana nowa skocznia specjalnie na Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Klasycznym w 2011 r. Po obejrzeniu skoczni udaliśmy się do wujka. Wieczorem pojechaliśmy na ryby. Po ok. 1 godz. mój brat złowił sandacza, a mój tata kilka małych rybek. Po powrocie poszliśmy spać. Następnego dnia pojechaliśmy do Ystad do portu i tam czekaliśmy na prom, którym później dopłynęliśmy do Świnoujścia a potem do domu.

Julia Szczerba kl.VI

WAKACJE W BIAŁYM DUNAJCU

13.07.2013r. wybrałam się na wakacyjny wyjazd,  a dokładnie na kolonię do Białego Dunajca.  Aby wyruszyć w tę podróż, musiałam  być o drugiej  w nocy  w Koszalinie, ponieważ o tej godzinie  autobus zabierał moją grupę do Szczecina. Tam spotkaliśmy pozostałych uczestników wyjazdu. Zwiedziliśmy też ruiny katedry. Następnie jechaliśmy pociągiem do Krakowa, gdzie spędziliśmy godzinę na Rynku Głównym, kupując pamiątki. W końcu po długiej podróży dojechaliśmy do celu, czyli Białego Dunajca.

Od razu pobiegłam zobaczyć, gdzie będę spać przez kolejne 10 dni. Biały Dunajec jest bardzo spokojną wsią usytuowaną w pięknej okolicy. Mogliśmy również podziwiać Morskie Oko.  Jezioro to jest bardzo czyste, przejrzyste i  niezmiernie mi się podobało. Byłam również na Gubałówce. Zwiedzałam skocznię Adama Małysza, to na niej ten słynny skoczek narciarski zdobył swoją pierwszą nagrodę, byłam bardzo szczęśliwa, że mogłam to miejsce zobaczyć.

Siódmego dnia pojechaliśmy na Słowację na basen. Spędziliśmy tam mile czas. Mój wyjazd był bardzo udany i obfitował w wiele  przyjemnych wrażeń. W drogę powrotną do domu wyruszyliśmy o szóstej rano. Jeszcze długo wspominaliśmy

z przyjaciółmi te wspaniałe spędzone chwile.

Zuzanna Zaborowska kl. VI

ODNOWIONE SALE

Nowy rok szkolny przyniósł uczniom miłą niespodziankę. Gdy pierwszego dnia dzieci pojawiły się w szkole i weszły do klas, były zafascynowane zmianami. W sali numer 2 i 4 ściany zostały przemalowane na ciepły, łososiowy kolor oraz położono nową wykładzinę. Szczególnie zadowoleni byli szóstoklasiści, ponieważ ich sala została wyposażona w nowe meble, stoliki i krzesła. Uczniowie zauważyli też wymienione parapety a także dodatkowe rolety w oknach.

Do dyspozycji nauczycieli oraz uczniów dokupiono również trzy radiomagnetofony.

Dzieci bardzo ucieszyły się z tych nowości i obiecały, że będą szanować nowe wyposażenie, aby posłużyło jeszcze przez długi czas.

Martyna Garbalska kl. VI

MODLITWA W DOMACYNIE

Dnia 4 października 2013 r. odbyła się wycieczka do Domacyna połączona z modlitwą. Uczniowie klasy II i III razem z księdzem i katechetką, panią Danutą Karnaś, odmówili dziesiątkę różańca przy  figurze Matki Boskiej.

Dzieci zapoznały się również z historią pojawienia się i umieszczenia figury na wzgórzu w Domacynie. W darze dla Maryi przyniosły kwiaty oraz zapaliły znicze. Wyjazd był bardzo udany i uczniowie deklarowali, że chętnie pojechaliby tam znowu. Figurę Maryi dzieci odwiedzają także wspólnie z rodzicami lub bliskimi w ciągu roku w czasie różnych uroczystości religijnych lub z potrzeby serca.

BEZPIECZNY W SIECI

Dnia 7 października 2013 r. wszystkie dzieci w naszej szkole mogły obejrzeć ciekawe przedstawienie. Dwaj panowie, aktorzy z Krakowa, zaprezentowali pouczającą sztukę pt. „W krainie Bajtów”.

Przenieśli widzów w świat gier komputerowych i Internetu, aby pokazać, że jest tam więcej niebezpieczeństw niż nam się wydaje. Przedstawienie miało na celu ostrzeżenie dzieci przed sytuacjami i ludźmi, którzy wbrew pozorom są niebezpieczni. Na koniec aktorzy zadawali dzieciom pytania dotyczące  rozważnego korzystania z komputera.

Przedstawienie było zabawne i bardzo się wszystkim podobało.

Ola Drzewiec kl.V

WIZYTA W TEATRZE

Dnia 10. 10. 2013 r. uczniowie klas IV – VI pojechali do Bałtyckiego Teatru Dramatycznego do Koszalina. Tam gościnnie wystąpili aktorzy z Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego z Płocka ze sztuką pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”. Przedstawienie rozpoczęło się o godzinie 9.00 i trwało z przerwą 1h50 min.

Poznaliśmy historię Ani, osieroconej dziewczynki, która  w wyniku pomyłki trafiła do domu rodzeństwa – Maryli i Mateusza Culthbert.  To oczywiście odmieniło życie bohaterów  i wniosło w ich szarą codzienność wiele radości.

Aktorzy byli ubrani tak, jak ubierano się w XIX w. Kobiety nosiły długie sukienki

z bufiastymi rękawami, głowy ozdabiały kapeluszami. Mężczyźni mięli ubrane garnitury z kamizelkami. Akcja sztuki rozgrywała się w domu i przed domem państwa Culthbert.

Scenografia przedstawiająca wnętrze dwupoziomowego mieszkania była bardzo realistyczna i zrobiła duże wrażenie na widzach.

Przedstawienie było bardzo ciekawe i przede wszystkim zabawne.

Magdalena Iwanicka kl. VI

Dominika Masalska kl. VI

Martyna Garbalska kl. VI

MIĘDZYKLASOWY TURNIEJ
HALOWEJ PIŁKI NOŻNEJ

Dnia 07.10.2013r. w naszej szkole odbył się międzyklasowy turniej halowej piłki nożnej klas  IV-VI w kategorii dziewcząt i chłopców. Każda drużyna  składała się z czterech osób. Rozegrano pięć meczy. W czasie rozgrywek zaangażowani byli zarówno zawodnicy jak i kibice. W  trakcie jednego z meczy  poświęcenie bramkarza  było tak wielkie, że uległ kontuzji. Pani Ela udzieliła sprawnie pierwszej pomocy. Wszyscy byliśmy bardzo zatroskani, jednak mecze trwał dalej. Incydent ten stał się  wydarzeniem rozgrywek.
            Najlepszą drużyną turnieju okazał się zespół klasy VI w składzie: Magdalena Iwanicka, Marzena Nawrot, Klaudia Więcławska, Julia Szczerba. W meczu finałowym z drużyną dziewcząt z klasy IV, wygrały 4 do 0. Cztery bramki strzeliła Marzena Nawrot.
            Tytuł najlepszej drużyny chłopców zdobyli  piątoklasiści w składzie: Michał Panecki, Daniel Wojtanowski, Adrian Kuczyński i Paweł Woźniak.
            Bardzo lubimy grać w piłkę nożną, dlatego zawsze się cieszymy, kiedy są organizowane mecze.

Marzena Nawrot kl.VI

GMINNY TURNIEJ PIŁKI NOŻNEJ

Dnia 08.10.2013r.  na boisku „Orlik” przy naszej szkole odbył się Gminny Turniej Piłki Nożnej reprezentacji  szkół podstawowych.  W zawodach brało udział 35 uczniów ze szkoły w Robuniu i w Gościnie.

Drużyny składały się z 6 osób w polu i bramkarza. Naszą szkołę reprezentowali: Daniel Wojtanowski, Michał Panecki, Paweł Woźniak, Szymon Monastyrski, Szymon Ostropolski, Patryk Horodek, Paweł Skonieczny oraz drużyna dziewcząt: Magdalena Iwanicka, Marzena Nawrot, Julia Szczerba, Emilia Szafarz, Paulina Kotynia, Natalia Pac, Klaudia Więcławska i Weronika Kuczyńska. Pierwszy mecz rozegrali chłopcy z wynikiem 8:1 dla Gościna. Honorowego gola strzelił Daniel Wojtanowski. Drugi mecz rozegrały dziewczęta z wynikiem 3:0 dla Gościna.

Nasi koledzy i koleżanki z chęcią kibicowali naszym drużynom. Turniej był udany, ponieważ dopisywała nam pogoda i dobry humor.

Tytuł Mistrza Gminy w piłce nożnej dziewcząt i chłopców otrzymała Szkoła Podstawowa z Gościna i oni będą reprezentować naszą gminę rozgrywkach powiatowych. Pomimo przegranych meczy, byliśmy dumni z naszych zawodników, ponieważ walczyli z wielkim oddaniem.

Klaudia Więcławska kl.VI

2013  ROK

ROKIEM JULIANA TUWIMA

6 stycznia 2013 r. oficjalnie rozpoczął się

Rok Tuwima. Tego dnia, ale 100 lat temu,

w "Kurierze Warszawskim" ukazał się

debiutancki wiersz poety "Prośba".

27 grudnia 2013 roku minie

60. rocznica śmierci poety.

Julian Tuwim to poeta, tłumacz, satyryk. Urodził się 13 września 1894 r. w Łodzi.  W 2013 r.  mija 60 rocznica jego śmierci, a we wrześniu 2014 minie 120 rocznica urodzin. W Łodzi poeta spędził dzieciństwo i młodość – tam ukończył szkołę średnią. Później studiował prawo i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Jako poeta debiutował w 1913 r. wierszem Modlitwa, który ukazał się w ,,Kurierze Warszawskim” pod kryptonimem St. M.  W 1918 r. Tuwim związał się z młodymi poetami (m. in. A. Słonimski, J. Lechoń, J. Iwaszkiewicz), z którymi prowadził kawiarnię ,,Pod Pikadorem” – był to otwarty klub poetów, muzyków, malarzy. Wspólnie założyli miesięcznik literacki ,,Skamander” i grupę poetycką pod tą samą nazwą. W tym samym roku ukazał się pierwszy tomik poezji Tuwima pt. Czyhanie na Boga. W 1928 roku otrzymał nagrodę Literacką miasta Łodzi. Pierwsze wiersze dla dzieci ukacały się drukiem w 1938 roku. Wydano wówczas następujące zbiorki : Lokomotywa, Rzepka, Ptasie radio, Słoń Trąbalski, Zosia Samosia i inne wierszyki. W latach 1949 – 50  ukazały się Cuda i dziwy oraz Pan Maluśkiewicz i wieloryb. W czasie II wojny światowej Tuwim przebywał na emigracji – najpierw w Rumunii, Francji, Portugalii i Brazylii, póżniej w Stanach Zjednoczonych. Do kraju powrócił w 1946 roku. Zamieszkał w Warszawie, ale większą część roku spędzał w swojej posiadłości w Aninie. W 1951 roku otrzymał Państwową Nagrodę Literacką I stopnia za całokształt twórczości. Zmarł nagle 27 grudnia 1953 roku w Zakopanem. Pochowany został na Powązkach w Warszawie. Rok później najlepsze wiersze dla najmłodszych ukazały się drukiem w zbiorku Wiersze dla dzieci, a napisał ich Tuwim ponad 40.

Odznaczenia, nagrody i wyróżnienia

W związku z rokiem Juliana Tuwima biblioteka szkolna zaprasza uczniów kl. 0-VI do udziału w konkursach p.n. ,,Magiczne wiersze Juliana Tuwima,,

- konkurs plastyczny dla kl. 0 – VI

- konkurs recytatorski dla kl. I – VI

- konkurs czytelniczy kl. IV- VI ( należy wykazać się doskonałą znajomością wierszy Juliana Tuwima ze zbiorku ,,Wiersze Tuwima” oraz życiorysu poety). Materiały dostępne są w bibliotece szkolnej. Należy zapoznać się również z gazetką na holu przed biblioteką.

Laureaci konkursów reprezentować będą naszą szkołę  w konkursie gminnym, który organizowany jest przez bibliotekę publiczną w Gościnie i w Robuniu.