PROJEKT - Projekt systemowy „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych”
Projekt systemowy „Indywidualizacja procesu nauczania
i wychowania uczniów klas I-III
szkół podstawowych”
Od września 2009 r. zaczęła obowiązywać w szkołach nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego. Aby ułatwić proces jej wprowadzania do szkół podstawowych Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt Indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego i wraz z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego uwzględniono realizację przedmiotowego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Celem projektu jest przygotowanie szkół podstawowych do realizacji nowej podstawy programowej w klasach I-III, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego ucznia. Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego wprowadzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.09.4.17), przewiduje, iż celem kształcenia ogólnego w szkole podstawowej jest „(…) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie. Edukacja wczesnoszkolna ma stopniowo i możliwie łagodnie przeprowadzić dziecko z kształcenia zintegrowanego do nauczania przedmiotowego w klasach IV-VI szkoły podstawowej (…).
Jednocześnie ma zapewnić kontynuację i ciągłość procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu.” Określono też, że zadaniem szkoły jest m.in. realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się. Projekty indywidualizacji nauczania w klasach I – III są elementem reformy systemu oświaty i obejmują wynikającą z niej zmianę sposobu pracy szkoły.
W ramach realizacji projektu aplikujące szkoły uzyskają środki finansowe służące zorganizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci:
- szczególnie uzdolnionych, chcących rozwijać swoje pasje i zainteresowania
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
- niepełnosprawnych
- z przewlekłymi chorobami
- będących w sytuacji kryzysowej i traumatycznej
- mających trudności w opanowaniu wymagań edukacyjnych
- mających trudności w nawiązywaniu relacji interpersonalnych
- z innymi potrzebami.
Jednocześnie obligatoryjnie został określony wymiar godzin przeznaczonych na jeden rodzaj zajęć - nie mniej niż 30 godzin w ciągu jednego roku szkolnego. W ramach realizacji projektu możliwe jest także doposażenie bazy dydaktycznej szkoły – jednak zapotrzebowanie na sprzęt i materiały musi być spójne ze zdiagnozowanymi potrzebami uczniów w danej szkole.
Na terenie naszej gminy w projekcie wezmą udział dwie szkoły podstawowe:
- Zespół Szkół w Gościnie – Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. majora Henryka Sucharskiego
- Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Robuniu.
Dodatkowymi zajęciami zostanie objętych 146 uczniów klas I – III, 110 dzieci z ZS SP w Gościnie i 36 uczniów z SP w Robuniu.
Rekrutacja uczestników projektu została przeprowadzona na podstawie:
1. Diagnozy szkolnej,
2. Opinii i orzeczeń PPP oraz innych poradni specjalistycznych,
3. Zaświadczeń lekarskich,
4. Obserwacji i wywiadów przeprowadzonych z nauczycielami, uczniami i rodzicami,
5. Z inicjatywy uczniów i rodziców.
Wyniki diagnozy wykazały, iż niezbędne jest przeprowadzenie specjalistycznych zajęć, wspomagających pracę szkoły w zakresie indywidualizacji nauczania i wychowania w klasach I – III. Wśród uczniów – potencjalnych uczestników projektu została przeprowadzona ankieta, której wyniki potwierdziły zainteresowanie proponowaną przez szkoły ofertą projektową. Każdy z uczeń może uczestniczyć w dowolnej ilości wybranych przez siebie formach zajęć.
Szkoła Podstawowa w Robuniu zrealizuje zajęcia:
1. dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji,
2. dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności polonistycznych
– zespół wyrównawczy z języka polskiego,
3. dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych
– zespół wyrównawczy z matematyki,
4. logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,
5. gimnastyki korekcyjnej,
6. specjalistyczne – rewalidacja.
7. dla dzieci z uzdolnieniami matematyczno – przyrodniczymi:
- Koło przyrodnicze,
- Koło matematyczne.
Uczniowie zainteresowani są edukacją związanym z tym współzawodnictwem indywidualnym i zespołowym. Oczekują konkursów, zawodów i zabaw na szczeblu międzyklasowym i gminnym. W wyniku realizacji projektu zostanie nawiązana ścisła współpraca z rodzicami dzieci, które zostaną objęte wsparciem. Będą oni zaangażowani w mierzenie efektów prowadzonych działań projektowych.