Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Robuniu

PAŹDZIERNIK  2012

Szkoła  Podstawowa  im.  Marii  Konopnickiej  w  Robuniu

DZIEŃ NAUCZYCIELA

Ten,  co kształci serca i umysły młode,

Ten, co ścieżki życia pokoleń toruje,

Tylko z kwiatu wdzięczności może mieć nagrodę,

tylko z postępków, których przykłady wskazuje.

Lecz nim życiem okazać będziemy to w stanie,

żyj nam przez długie lata,

przyjmij nasze wyznanie,

że miłość się nie kończy,

choć szkoły zakończą…

Pragniemy, aby nie zabrakło Wam zapału do kształtowania naszych sumień, abyście uczyli nas pokonywania zła i kierowania się w życiu tylko dobrem i wiedzą. Potrzebne są nam wzorce i Wy, Drodzy Nauczyciele, jesteście takimi wzorcami.

Przewodnicząca SU

Joanna Nowicka kl. VI

„Najcenniejszym i najtrwalszym podarunkiem jaki można dać dziecku – jest wykształcenie”

„Kto zdobytą wiedzę pielęgnuje, a nową bez ustanku zdobywa, ten może być nauczycielem…”

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej życzę nauczycielom oraz pracownikom szkoły, aby w codziennej pracy odnajdowali sens podejmowanych wysiłków i satysfakcję z osiąganych celów.

Uczniom życzę sukcesów w różnych dziedzinach ich aktywności, ambitnych planów oraz spełnienia marzeń.

Dyrektor szkoły

Paweł Pawlak

FESTYN RODZINNY

Dnia 16.06.2012 r. w naszej szkole odbył się XII Festyn Rodzinny pod hasłem „ Polska i rodzina kibicuje na Euro jak jedna drużyna”. Wybraliśmy takie hasło imprezy, ponieważ tego samego dnia nasza reprezentacja walczyła o zakwalifikowanie się do  ćwierćfinałów Euro 2012.

Dlatego też prawie każdy zadbał o to, aby mieć na sobie jakieś biało-czerwone elementy stroju. Przygotowano również wiele konkurencji sportowych i konkursów związanych     z piłką nożną, w których trzeba było wykazać się umiejętnościami, wyobraźnią                     i pomysłowością. Można było wziąć udział w następujących zabawach: kopaniu piłki do celu, strzałach na bramkę, żonglerce, wykonywaniu ciekawych fryzur kibica oraz rysowaniu na placu przy szkole twarzy fana piłki nożnej z wylosowanego kraju.                W konkursach chętnie uczestniczyło wiele rodzin, ciesząc się z możliwości zdobycia nagród oraz mile spędzonego czasu.

Na festynie nie brakowało również wielu innych atrakcji. Uczniowie śpiewali piękne piosenki, a szkolny teatrzyk przedstawił sztukę pt. „ Żart szkolny.”

Tradycyjnie można było skosztować pysznej grochówki, pieczonej kiełbaski, frytek czy różnych napojów. Rodzice uczniów upiekli smaczne ciasta, których także chętnie próbowano. Dużym zainteresowaniem cieszyła się barwna loteria fantowa oraz stoisko, przy którym malowano twarze dzieci. Wspaniałą niespodzianką dla najmłodszych była ogromna, dmuchana zjeżdżalnia i wielki zamek. Festyn Rodzinny odwiedził także nietypowy i niezapowiedziany gość - wojownik z „Gwiezdnych wojen”, który został ciepło przyjęty przez uczestników imprezy i od razu poczuł panującą, niesamowitą atmosferę.

Nasza społeczność chętnie i licznie przyłączyła się do festynu, którego motywem przewodnim było Euro 2012. Dzięki hojności wielu osób nasza szkoła uzbierała dużo pieniędzy - 1295,74 zł. Zdecydowano, że kwota ta zostanie przeznaczona na zakup telewizora.

Joanna Nowicka kl. VI

WAKACYJNY WYJAZD DO KINA

W ostatnich dniach roku szkolnego otrzymaliśmy atrakcyjną propozycję – mogliśmy skorzystać z organizowanego przez szkołę wyjazdu do Koszalina do kina.        W wycieczce mogli wziąć udział wszyscy zainteresowani uczniowie. Dojazd był bezpłatny, a więc pokrywaliśmy tylko koszty biletu do kina i wizyty w restauracji. Bez większych trudności udało się organizatorom wyjazdu zebrać grupę i 3 lipca wyjechaliśmy do Multikina na film pt. „Goryl Śnieżek w Barcelonie”. Przed rozpoczęciem seansu mieliśmy trochę czasu, aby kupić sobie coś do zjedzenia w czasie filmu. Film był ciekawy i  bardzo zabawny. Przygody odważnego i wyjątkowego Śnieżka wszystkim się podobały. Po opuszczeniu kina udaliśmy się do restauracji  - mogliśmy wybrać: Mc Donald lub KFC.

Po wspólnych śmiechach i zjedzeniu przekąsek niestety musieliśmy pójść do autokaru. Każdy uczestnik wyjazdu został odwieziony do swojego miejsca zamieszkania. Ten wyjazd był wspaniałym pomysłem na rozpoczęcie wakacji.

Dorota Harasimowicz kl. VI

Martyna Iwanejko kl. VI

WAKACYJNE WSPOMNIENIA NASZYCH UCZNIÓW…

Niezapomniane wakacje

W tym roku byłem w wielu bardzo ciekawych miejscach. Bawiłem się w parku rozrywki Belantis niedaleko Lipska w Niemczech. Byłem na safari w Serengeti-Park w Hodenhagen koło Hanoveru. Pływałem w basenach Tropical-Island pod Berlinem. Jednak najwspanialsze chwile przeżyłem w dwóch miejscach. Pierwsze z nich znajduje się w Bawarii, na pograniczu Niemiec i Austrii. Jest to przepiękny XIX-wieczny zamek Neuschwanstein (Nowy Łabędzi Zamek), który został zbudowany przez króla Ludwika II Bawarskiego w latach 1869-1886. Miał mieć 90 pokoi (ukończono 30). Ma 35 m  korytarzy, 400-stopniowe schody i podobno 200 mniszek, przez siedem lat, haftowało jedwabne obicia na krzesła i fotele. W zamku dostępne są do zwiedzania: pomieszczenia dla służby, kuchnia, Sala Tronowa, sypialnia króla i największa z komnat Sala Śpiewaków. Wszystkie te miejsca są bardzo bogato zdobione, a elementem przewijającym się w wielu pomieszczeniach jest postać białego łabędzia, do którego nawiązuje nazwa zamku. To tutaj, natchniony pięknymi  widokami, słynny  kompozytor  Piotr Czajkowski stworzył operę  „Jezioro Łabędzie”. Wiele osób kojarzy  zamek Neuschwanstein z kreskówek Disneya, bo pojawia się on przy wszystkich produkcjach tej wytwórni  w czołówce, z licznymi strzelistymi  wieżyczkami, rozświetlonymi barwnymi fajerwerkami.

Najlepszy widok na zamek rozpościera się z żelaznego mostu  Marienbrucke nad wodospadem Pollat Gorge. Przeżycia są niesamowite ze względu na przepaść pod nogami, szum wody i ogromną liczbę turystów na wąskim, wydawałoby się niestabilnym moście. Z tego miejsca można zrobić najpiękniejsze zdjęcia.  Zwiedzanie zamku trwa 35 min. przy pomocy słuchawek z przewodnikiem audio. Droga do zamku prowadzi  zboczem  góry. Można tam dotrzeć  piechotą, bryczką konną lub autokarem.   Drugim takim miejscem, jest jedna z najpiękniejszych na świecie, wysokogórska droga  dla zmotoryzowanego turysty. Jest to austriacka Grossglockner  Hochalpenstrasse, poprowadzona przez grzbiet górski Wysokie Taury. Rozpoczyna się w Fusch na wysokości  810 m n.p.m., liczy 48km, ma 36 serpentyn, a w najwyższym punkcie, zwanym Hochtor  (Wysoka Brama),  osiąga  2504 m n.p.m. Drogą tą można dotrzeć na najwyższy i niezwykle krajobrazowy punkt trasy – Edelweisspitze (2571m n.p.m.). Trasa przejazdu wiedzie do podnóża najwyższej góry Austrii,  Grossglocknera (3798m n.p.m.) i  do lodowca Pasterze.

Przejazd przez nią dostarcza niezapomnianych wrażeń. Pnie się serpentynami do krainy śniegu, przecinając kolejne strefy geograficzne i  klimatyczne. Podróż zaczyna się od zielonych łąk a kończy przy wiecznym lodzie. Droga została zbudowana w 5 lat (1930-35) przez około 3200 robotników. Znajduje się tutaj wiele atrakcji, min. park dzikich zwierząt Wildpark Ferleiten, gdzie żyje ponad 200 gatunków zwierząt: świstaki, kozice górskie, niedźwiedzie i wilki, oraz muzeum fauny, flory i ekologii –Natur Schau. Na odcinku 50 km pokonuje się różnicę poziomów wynoszącą 1766 metrów. Wzdłuż trasy znajduje się wiele punktów widokowych i restauracji. Polecam wszystkim te miejsca.

Karol  Polan kl.V

Wakacje w Jeleniej Górze

Zapraszam Was do odwiedzenia pięknego miasta jakim jest Jelenia Góra. Miasto położone w północnej części Kotliny Jeleniogórskiej. Wśród wielu zabytków na uwagę zasługuje Brama Wojanowska i baszta Wojanowska, które stanowiły część średniowiecznego kompleksu obronnego, który strzegł drogi do Wojanowa  - tam akurat miałam okazję nocować. Urzekła mnie centralna część miasta- jeleniogórski rynek, pełen kamieniczek i kawiarni. W centralnej części rynku stoi Ratusz, a niedaleko niego napotkałam wagon starego tramwaju, w którym można kupić pamiątki oraz mapy. Warto wiedzieć, że w dawnych czasach w jeleniogórskim ratuszu stał drewniany posąg Bolesława Krzywoustego w szatach królewskich. Innym ciekawym miejscem jest Kościół Podwyższenia Krzyża Św. z  1709-1718 – największa świątynia w mieście, może w nim zasiąść 4.020 osób, a drugie tyle zmieści się na stojąco. Jako jeden z niewielu kościołów na świecie posiada organy umieszczone za ołtarzem.

Podczas spaceru po uliczkach starówki spotkałam posąg jelonka, przy którym należy się sfotografować. Niedaleko rynku znajduje się budynekz tarasem widokowym i kawiarnią na ostatnim piętrze, z którego rozciąga się panorama na całe miasto i okolice. Podczas podziwiania pięknych okolic zwróciłam uwagę na lokalne lotnisko sportowe -Aeroklub Jeleniogórski.

Niedaleko Jeleniej Góry  w miejscowości Kowary znajduje się park miniatur ze wszystkimi zabytkami Dolnego Śląska. W jednym miejscu są wszystkie okoliczne pałace, kościoły i inne atrakcje turystyczne. Polecam również odwiedzenie Karpacza i Szklarskiej Poręby…

Podróż za krótka, aby wszystko zobaczyć, więc na pewno chętnie wrócę w to miejsce.

Dominika Otocka kl. V

Wakacje w Holandii

Część tegorocznych wakacji spędziłam w Holandii.  Ludzie tam prowadzą zdrowy tryb życia, dużo jeżdżą na rowerach. Bardzo dbają o środowisko i czystość. Segregują odpady. Holandia słynie z hodowli pięknych kwiatów. Byłam w parku, w którym rabaty były obsadzone różnokolorowymi kwiatami. Rośliny tworzyły piękne, kolorowe mozaiki. Mieszkańcy Holandii są bardzo mili i uprzejmi. Zawsze są grzeczni i uśmiechnięci. Jest wiele różnych miejsc, które warto zobaczyć. Udało mi się zwiedzić Zoo w Arnhemn, w którym spędziłam miłe chwile, oglądając egzotyczne zwierzęta.

Niektórych z nich nigdy nie widziałam. Jedną z najprzyjemniejszych był wyjazd do parku rozrywki w Tilgurgu-Eftelingu. Jest to jeden z największych parków w Europie. Przez jego środek przepływała rzeka. Jest tam wiele kolejek górskich, diabelskich młynów i dużo innych atrakcji. Byłam zafascynowana pobytem w baśniowym zamku elfów. Moją uwagę przykuł pokaz wodny. Zwiedzałam również stolicę Holandii- Amsterdam. Jeszcze nie byłam w tak dużym mieście. Są tam wielkie, piękne budynki, kościoły, zabytki. Zwiedzałam muzeum figur woskowych. Woskowe rzeźby wiernie odzwierciedlały ludzi, których przedstawiały. Byłam pod wrażeniem podobieństwa do oryginału. Spacerowałam w wielu parkach, podziwiałam fontanny, karmiłam kaczki w oczkach wodnych. Najbardziej w pamięci utkwił mi park w Goch, przez który płynie rzeczka. Kiedy jest ładnie, ludzie przychodzą tam całymi rodzinami i robią sobie pikniki na trawie. Rozkładają koce, opalają się i wypoczywają na łonie natury. Dzieci bawią się na placach zabaw, a wśród krzewów kicają zajączki. Bardzo miło spędzałam czas i chciałabym kiedyś tam wrócić. Zawsze miło będę wspominała pobyt w Holandii i polecam innym wyjazd do tego kraju.

Martyna Garbalska kl.V

Wakacje w Zakopanem

Witajcie Czytelnicy. Chcę Wam opowiedzieć o moich wakacjach w polskich górach. A było to tak…

Pierwszego dnia tuż po czternasto- godzinnej podróży autokarem wybrałam się na zapoznanie miasta. Kupiłam mapę oraz przewodnik i zaczęłam zwiedzanie od Krupówek. To starówka Zakopanego z licznymi sklepikami, stoiskami, ulicznymi handlarzami. Każdy znajdzie coś dla siebie. Drugiego dnia wybrałam się na Giewont. Start w Kuźnicach, po drodze zwiedziłam pustelnię św. Brata Alberta na Kalatówkach. Tu zrobiłam moje pierwsze pieczątki do książeczki na odznakę turystyczną PTTK. Potem dotarłam do schroniska na Hali Kondratowej, kolejna pieczątka i dalej w drogę na szczyt. Następnego dnia zwiedziłam Muzeum Tatrzańskie, kupiłam kilka pamiątek i ruszyłam do Doliny Kościeliskiej. Po drodze wstąpiłam do bacówki, w której baca, Józef Słodyczka, wraz z rodziną metodą tradycyjną wyrabiał oscypki z mleka owczego. Idąc dalej, wstąpiłam do Jaskini Mroźnej, w której niezależnie od pory roku jest stała temperatura 5 stopni C. To jedna z najdłuższych jaskiń w Polsce. Po około godzinie dotarłam do schroniska górskiego Ornak. Po krótkim odpoczynku wróciłam do centrum Zakopanego. Czwartego dnia wyprawa nad Morskie Oko z powodu deszczu stanęła pod znakiem zapytania. Mimo to nie odpuściłam. Zaczęłam trasę od Palenicy Tatrzańskiej, potem Wodogrzmoty Mickiewicza i kolejna piękna pieczątka do książeczki w jednym z najstarszych schronisk górskich w Dolinie Starej Roztoki. Po około 10-ciu kilometrach dotarłam do Morskiego Oka. To piękne, z krystalicznie czystą wodą, otoczone wysokimi górami jezioro.

Kolejnego dnia z Doliny Jaworzynka dotarłam do schroniska Murowaniec, a potem poszłam nad Czarny Staw Gąsienicowy. Droga powrotna prowadziła przez Nosal. Ostatniego dnia wybrałam się z Doliny Małej Łąki na Kasprowy Wierch przez Czerwone Wierchy i tak wędrowałam podziwiając piękno naszych gór. Podczas tej wyprawy kilka razy przekraczałam granicę ze Słowacją. Po kilku godzinach dotarłam do celu wyprawy. Był to ostatni szczyt, który udało mi się zdobyć podczas tych wakacji.

Bardzo zachęcam do spędzenia wakacji w górach, bo jak widzicie nie można się tam nudzić.

Julia Szczerba kl. V

Wakacje w Niemczech

W czasie wakacji byłam z moimi rodzicami i siostrą w Niemczech. W miastach Leverkusen i Koln. W Leverkusen mieszkaliśmy i chodziliśmy po pięknych lasach. Obok tych lasów ludzie prowadzą gospodarstwa hodowlane, w których mają bardzo dużo kóz i owiec. W okolicy były również piękne, zabytkowe budowle.

W Koln zwiedzałam zabytkową katedrę z pięknymi witrażami z Maryją. Byłam również w Zoo Flora, w którym widziałam przeróżne zwierzęta, np. krokodyle, wielbłądy, surykatki. Przy zoo była kolejka górska, na której przejażdżka dostarczyła nam wielu wrażeń. Zwiedzałam również muzeum, gdzie oglądałam szaty książąt zrobione ze złota i zdobione brylantami. Kiedy jechałam samochodem z Leverkusen do Koln, widziałam największą fabrykę leków w Niemczech. Bardzo mi się podobało i polecam taką wycieczkę wszystkim. Chętnie pojadę tam jeszcze raz.

Marta Gudalewicz kl.V

ROZPOCZĘCIE

ROKU SZKOLNEGO 2012/2013

W Szkole Podstawowej w Robuniu pierwszy dzwonek po wakacjach rozbrzmiał 3 września o godz. 8.30 i „zaprosił” uczniów, rodziców oraz pracowników szkoły na apel inaugurujący rok szkolny 2012/2013. Wszystkich zebranych na uroczystości powitała nowa przewodnicząca SU, uczennica kl. VI, Joanna Nowicka.

Na salę został wprowadzony sztandar, a po wspólnym odśpiewaniu hymnu szkoły delegacja uczniów z kl. IV złożyła wiązankę kwiatów w kąciku pamięci patronki Marii Konopnickiej. Następnie głos zabrał pan dyrektor Paweł Pawlak, który serdecznie wszystkich powitał oraz życzył powodzenia w nowym roku szkolnym.

Po apelu uczniowie wraz z wychowawcami udali się do swoich klas, gdzie już po mniej oficjalnym powitaniu zostały poruszone bieżące sprawy organizacyjne.

DOŻYNKI GMINNE

Dnia 09.09.12 r. odbyły się w Gościnie Dożynki Gminne. Uczennice ze szkoły Podstawowej w Robuniu zaprezentowały krótki program artystyczny. Dziewczynki z kl.I, II, III -  Dominika Nowicka, Weronika Więcławska, Małgosia Banaszczak, Julia Woś, Jagoda Rzepkowska, Malwina Szostak zaśpiewały i zatańczyły do piosenki ,,List do słońca”. Uczennica z klasy IV Julia Jarosz zaśpiewała ,,Być dzieckiem”, a Małgosia Banaszczak i Julia Woś ,,Nasi mali przyjaciele”.

KONKURS HUMANISTYCZNY

Od wielu już lat uczniowie naszej szkoły w październiku biorą udział w konkursie języka polskiego z elementami historii. Konkurs kierowany jest do uczniów klasy V i VI. W tym roku do konkursu zgłosili się wszyscy uczniowie klasy VI oraz sześcioro uczniów z klasy V. Dzieci rozwiązywały test, który składał się z 22 pytań i sprawdzał takie umiejętności jak - czytanie ze zrozumieniem tekstu popularnonaukowego, pisanie ogłoszenia oraz opowiadania w narracji pierwszoosobowej, rozpoznawanie środków stylistycznych, tworzenie rodziny wyrazów czy wybór właściwego źródła informacji. Choć nie dla wszystkich uczestników konkurs okazał się łatwy, udało się wytypować uczniów do kolejnych, powiatowych eliminacji konkursu. W eliminacjach szkolnych najlepsze wyniki uzyskali: Joanna Nowicka kl. VI, Karol Polan kl. V, Paweł Figurski kl. VI oraz Klaudia Więcławska kl. V.

W najbliższych dniach zostanie również rozstrzygnięty konkurs matematyczny z elementami przyrody, który odbył się 11 października.

SIATKARSKIE ZMAGANIA

Sportowy rok szkolny rozpoczął międzyklasowy mecz  piłki siatkowej. Dnia  8 października na sali gimnastycznej, w ramach zajęć sportowych SKS- u, rywalizowały ze sobą drużyny z klasy V i klasy VI. Sędzią głównym tego spotkania był Karol Polan. Po powitaniu z sędzią i wylosowaniu stron rozpoczął się I set, w którym drużyna zagrywająca (czyli klasa VI) od razu wykazała się przeważającymi umiejętnościami. Zawodniczka ze  starszej klasy – Maja Graczyk, 16 razy bezbłędnie wbijała tzw. „asy” w pole przeciwnika. Klasa V honorowo walczyła do końca seta. W drugim secie przewaga punktowa zwiększyła się, ale to ostatni set był najbardziej emocjonujący, gdyż piątoklasiści  walczyli do końca meczu,

a wspomagani gorącym dopingiem wygrali ostatniego seta 26:24. Mecz zakończył się  wynikiem 2:1 dla drużyny z klasy VI. Gratulujemy wygranej klasie szóstej. Klasie V życzymy zwycięstwa w meczu rewanżowym już wkrótce.

KOŁO PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI

Koło Przyjaciół Biblioteki działa od września 2012 r. Głównym celem działalności Koła jest rozbudzenie aktywności uczniów przez angażowanie ich do prac bibliotecznych, zwiększanie zainteresowania książką oraz wyrabianie umiejętności współpracy z kolegami, samodyscypliny i kształtowanie wrażliwości estetycznej.
          Koło Przyjaciół Biblioteki ma także za zadanie ułatwiać pracę bibliotekarzowi, służyć pomocą w wykonywaniu obowiązków i usprawniać pracę biblioteki szkolnej. Do KPB należy 8 uczniów z klasy V -  Magdalena Iwanicka, Dominika Masalska, Marta Gudalewicz, Marzena Nawrot, Klaudia Więcławska, Martyna Garbalska, Karol Polan, Szymon Bober, którzy są zainteresowani czytaniem i działalnością biblioteki. Bardzo chętnie pełnią dyżury na przerwach, pomagają wypożyczać, doradzają czytelnikom i pilnują porządku.

Zajęcia z uczestnikami Koła odbywają się w każdy piątek – 1 godz.

Zakres prac bieżących Koła Bibliotecznego:

• prace techniczne: doraźna pomoc w porządkowaniu i konserwacji księgozbioru,
  • pełnienie dyżurów w bibliotece na przerwach,
  • wykonywaniu gazetek ściennych i wystaw tematycznych,
  • współorganizowanie imprez bibliotecznych: Międzynarodowe Święto Bibliotek Szkolnych, Święto Pluszowego Misia, Pasowanie na czytelnika, udział w akcji ,,Cała Polska czyta dzieciom” konkursów recytatorskich, czytelniczych, wiedzowych  i plastycznych,  Poczytam Ci młodszy kolego – dla ,,O”,
  • zachęcanie do wnikliwego czytania lektur szkolnych przez cykliczne opracowywanie gazetek ,,Nasze lektury, np. ,,Ania z Zielonego Wzgórza”,
  • redagowanie artykułów do gazety szkolnej,
  • dbanie o estetyczny wygląd biblioteki,
  • pomoc w prowadzeniu kiermaszu książek.

Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych 2012

Międzynarodowe święto bibliotek szkolnych zostało ustanowione przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego (International Association of School Librarianship) w 1999r. Najpierw był to jeden dzień, a od 2008 r. cały październik.

Hasło Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych w 2012 r. brzmi:

"Biblioteki szkolne - klucz do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości"

Już od kilku lat Święto Bibliotek Szkolnych obchodzimy również w naszej szkole. Z tej okazji  nasza biblioteka zaprasza uczniów kl. O – VI do udziału w następujących konkursach:

- Laurka z życzeniami dla biblioteki kl. I – III

- Wiersz, fraszka o bibliotece lub książce kl. IV – VI

- Plakat reklamujący bibliotekę, książkę – kl. IV – VI

- Moja ulubiona książka – konkurs literacki dla kl. IV – VI

- Ilustracja do ulubionej baśni  – kl. O – III

- ,,Na wszystko jest przysłowie” - konkurs dla kl. IV – VI

Podpisane prace należy składać w bibliotece szkolnej do 24 października b.r.

Rozstrzygnięcie konkursów i wręczenie nagród nastąpi  w dniu Święta Biblioteki 26 X 2012 r.  Od 15 października zapraszamy na kiermasz książki, który wzorem lat ubiegłych zorganizowany zostanie przy współpracy wydawnictwa ,,Tania Książka”.